söndag 6 februari 2011

Dagen efter....




..

Dagen efter så smakar nästan pajen ännu bättre än igår, japp jag tog några tuggor innan frukost ;)
Det här vart en av mina favvisar så här kommer receptet:
Ricottapaj med hasselnötter, vaniljkokta päron och citrongrädde!
pajdeg:
5dl vetemjöl
0,6dl strösocker
1dl grovhackade hasselnötter
145g smör
1dl kallt vatten
.
ricottafyllning:
250g ricotta
1/2dl strösocker
1 ägg
1tsk vaniljsocker
.
vaniljpäron:
4 päron (skalade och halverade)
75g smör
1dl honung
1 vaniljstång
2tsk apelsinlikör
1tsk citronskal
1 1/2msk saft av en citron
.
till servering:
2dl vispgrädde
1dl lemoncurd

..

Skala och halvera päronen. Smält smör och honung i en rymlig kastrull. Dela vaniljstången och lägg den tillsammans med fröna i kastrullen.

Tillsätt likören och det rivna citronskalet och saften.

Lägg ner päronen och sänk värmen, låt sjuda i ca 15min eller tills päronen är mjuka. Låt svalna i sin lag. (Men jag vände på receptet och gjorde päronen sist av allt)

Blanda mjöl, socker, hasselnötter och smör i en matberedare till en smulig deg. Tillsätt vatten och arbeta samman degen så den precis går ihop. Plasta in och vila i kyl 30min.

Sätt ugnen på 180 grader. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, täck med folie och vila i kylen 30min.

Ta bort plastfolien och täck degen med alufolie. Fyll med ris eller baktyngder. Baka pajskalet ca 20min, tag sedan bort folien och grädda ytterligare 10min.

Låt svalna.

Blanda ricotta, socker, ägg och vaniljsocker till en len kräm. Häll ricottafyllningen i pajskalet och baka 15min tills fyllningen stelnat. Låt svalna.

Vispa grädden och blanda med lemoncurden. Lägg dom vaniljkokta päronen ovanpå pajen och skeda över lite lag. Servera med grädden!

2 kommentarer:

  1. Hej

    Vad gott det lät.
    Måste prova den snart....
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men oj oj va detta så gott ut!! :) vet inte hur jag hamnade här på din fina blogg...men hit kan jag gärna titta in igen. Jättefint :)
    Kram Annika

    SvaraRadera