fredag 26 november 2010

Adventsbak..



..
Hemmet doftar saffran, Sarah Dawn Finer´s julskiva klingar på spotify och sakta men säkert blir adventsstädningen och piffningen gjord. Har precis provsmakat en hörna av saffrans längden till kaffet och det var underbart gott.
..
Ihelgen är det mysig traditionell julmarknad här i Leksand så har ni vägarna förbi så är det absolut värd ett besök.
..
Recept saffranslängd med vid choklad.
200g smör
5dl mjölk
50g jäst
0.5tsk salt
2dl socker
13-16dl mjöl
2 påsar saffran
75g smör
300g vitchoklad
0,5dl socker
pärlsocker
1 ägg
Smält smör och blanda ner mjölk till 37grader! Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Stöt saffran i en mortel med lite socker och ha ner i bunken med socker och salt. Blanda i mjöl, lite i taget till en smidig deg och låt jäsa i 30min. Kavla ut halva degen till en stor platta ca 30 gånger 40cm och bred på smör, hackad vit choklad och socker (jag brukar skippa sockret) Vik degen 2 gånger och jäs i 30 min. Gör likadant med andra halvan. Pensla med ägg och ha på strösocker. Grädda ca 20 min i 175 grader.
..
Bjud in vänner och fika, den är farlig att ha hemma ;)


4 kommentarer:

  1. Ooooh den där rackarn kommer jag ihåg. Maila över några bitar? :p Julmyskram!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder och vilket recept! Det vattnas verkligen i munnen.

    - Hela din blogg är superfin, den inspirerar och ger mig energi!

    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Gud va gott! Det ska provas. Undrar om jag ska trotsa kylan och gå och köpa lite ingredienser. kram Jenny

    SvaraRadera